Mentálhigiénés tréninget szervezett a pedagógusok kiégésének megelőzése témában a Gyermekmosoly Óvoda a Mákvirág tagóvodájában. A meghívott vendég Kustra Hajnalka szaktanácsadó, a Budapesti Oktatási Központ munkatársa volt.
A pedagógus hivatás szépségeiről, lélekemelő, olykor szívfacsaró pillanatairól, csodálatos sikerélményeiről bizonyára minden kollégám hosszan tudna mesélni… Fontos szereplők a mi életünkben is azok a gyermekek, akikkel éveket töltünk együtt, sokszor többet vagyunk velük, mint a saját családunkkal. Közös tevékenységeink során rengeteget tanulunk egymástól, egymásról! Mindig a nehézségek visznek előre, melyek új módszereket, kikísérletezett új technikákat szülnek, s ez adhat igazi sikerélményt a pedagógusnak és a gyermeknek egyaránt! Így tapasztalja meg a pedagógus is, hogy minden nevelés alapja az önnevelés. Az állandó odaadó figyelem, empátia egy másik lény iránt azonban rendkívül fárasztó hosszú távon (ezzel úgy gondolom, minden édesanya egyetértene). Különösen annak a fényében, hogy változnak a gyerekek is. Egyre több az átlagostól eltérő fejlődésű gyermek, akik több figyelmet, másfajta törődést igényelnek. Az óvodapedagógusok kiégésének megelőzése ezért rendkívül fontos feladat!
A Gyermekmosoly Óvoda nevelőtestülete mindig szívügyének tekintette a gyermekek testi-lelki egészségét (Pedagógiai programja is erre fókuszál). Ebben az évben különös figyelmet fordítunk a lelki harmónia és egyensúly megteremtésére. Gyermekeinknek is sok ilyen témájú programot szervezünk, többek között a téli Egészséghét keretében is. De említhetném a Boldog Óvoda programot, a relaxáció, a gyermekjóga bevezetését is. Mindemellett fontos, hogy ne csak a gyermekekre, hanem önmagunkra is odafigyeljünk, ezért szerveztünk egy mentálhigiénés tréninget a Mákvirág tagóvodában a pedagógusok kiégésének megelőzése témájában. Meghívott vendégünk Kustra Hajnalka szaktanácsadó, a Budapesti Oktatási Központ munkatársa volt, aki elméleti oktatás mellett hasznos gyakorlati tanácsokkal látta el az óvodapedagógusokat. Őszintén beszéltünk a pályánk során tapasztalt nehézségeinkről, terheinkről, a mindennapok stresszhatásairól. A tréningen megfogalmazódott tanulságok szerint egyre tudatosabban kell figyelnünk önmagunkra és egymásra a lelki terhelhetőségünk tükrében. Meg kell tanulnunk felismerni a stressz okozta tüneteket és elkülöníteni a súlyosabb kiégés jeleitől. Ugyancsak céltudatosan kell alkalmaznunk a konfliktuskezelő technikákat, melyeknek megoldásközpontúnak, s egyben feszültségoldónak kell lenniük. Aktivizálnunk kell a saját öngyógyító képességeinket, s igényeink szerint használnunk kell a zene, a tánc, a mozgás, vagy akár a relaxáció, a masszás pozitív hatásait!
Óvodánkban évről évre egyre nagyobb szerepet kapnak az esetmegbeszélő találkozók a sajátos nevelési igényű gyermekek minőségi ellátását összefogó SNI team, vagy a Gyermekvédelmi kör keretén belül. Megoldáskereső, pozitív nevelői attitűd mellett fontos, hogy mindig szakembereket is bevonjunk a problémák feltárásába és kezelésébe. Erre hozott új tanulságokat ez a képzés is, mely reméljük hozzásegítette a pedagógusokat ahhoz, hogy kevesebb stresszel, és több mosollyal, sikerélménnyel gazdagíthassák a mindennapjaikat! Reményeink szerint ez a program folytatódhat a konfliktuskezelés megoldásai témakörében, Kustra Hajnalka szaktanácsadót visszavárjuk még ebben a tanévben!
Gerlóci Gabriella
Egyéni bánásmód munkaközösség-vezető